Sunday, April 11, 2010

Pameran Keranda

Baru-baru ini dan/sempat juga aku melangkah masuk ke Muzium Negara buat kali ke-2nya dalam kamus hidup aku setelah last skali aku p masa aku kecik2 dulu. Tu pun ikut mak aku. Rombongan budak2 skolah..Walaupun aku masih tadika ketika itu, tapi aku tanpa segan silunya yang mengaku budak skolah jugak turut join sekaki ngan geng-geng otai Sekolah Kebangsaan Kampong Salang masa itu. Antaranya ialah Ahmad, Ah Chong dan Mutusamy.Yang tu ja aku ingat..yang len2 nanti aku refer balik kat cikgu disiplin (Cikgu Fesol)

Berbeza dengan kunjungan sebelum ini, kali ini aku p tengok pameran keranda. Bermacam-macam jenis trend dan design keranda yang dipamerkan mengikut kepercayaan dan adat rezam masing-masing..berusia lingkungan 500 - beribu-ribu tahun. Dari zaman Neolitik purbakala hingga zaman moden kini...Dari suku kaum Orang Asli dulu kala...Melayu..China..India..Kadazan..suku Kaum Kaan..Negrito..Jawa Sumatera..dan banyak lagi lah dari pada yang brand new hingga ke 3rd hand sekalipun .. tak caya p tgk sendiri.

Banyak informasi kita leh dapat..juga sedikit sebanyak dapat merefreshkan balik sejarah syllabus tingkatan 1 dulu..lightening sistem ngan sound effect pun bguih..Mayat2 pun nampak real..

Harga tiket RM 2.00 + RM 3.00 utk kamera(sekali bayaran.tak kisah la kalau 20 biji kamera pun)
Parking: RM 2.00 (kereta/van/bas/jengkaut/backhoe) *motosikal percuma



1 comment: