Sunday, March 28, 2010

Bolehkah Ampa Idup Tanpa Mapley?

Mapley..sebut saja mapley pasti anda terbayangkan kedai-kedai mamak yang menyajikan pelbagai jenis makanan untuk dibelasah. Mapley mmg ada dimana-mana sahaja.. Ianya bersifat flexible..disertakan dengan servis kelam-kabutnya yang cepat dan gaya eksyen mereka yang tersendiri..cuma kat kampung aku ja mapley masih tak berjaya monopoli lagi bisnes depa kat sana dek kerana pukulan nasi ganja dan morning market Perlis yang lagik mengancam dan menambat hati sesiapa sahaja. Mak Jah(bukan nama sebenar) warung depan ostel aku ni pun leh bankrap kalau dia nak lawan nasi ganja sana. ahah Mak Jah jgn marah naa kalau tebaca kat cini..

Setuju atau tidak, hakikatnya mapley ataupun dalam bahasa melayunya sebenarnya bermaksud abg ipar..kalau anne lak abang..so jangan tekejut kalau ada dikalangan awek anda memanggil anda anne.ahaha acah saja. Kenapa aku terpanggil untuk mengutarakan topik ini..?

Untuk pengetahuan ampa semua..baru2 ni aku baru ja keluaq ngan saudara Anip,Afiq dan Jatman. Perancangan awal nak p men boling terus kat OU. Tapi memandangan perut Afiq dah mula wat hal bekeroncong tak tentu hala irama cam hapa ntah..so kami pun lajak la sikit ke mapley Nasi Kandaq Padang Kota kat Kota Damansara..

Pastu terus p Ou..p ou boling tutup lak..hampeh..P Sunway..pukui 8 baru nak leh main..lagi hampeh.. Bebai dengan keadaan sebegitu..masing-masing sebulat suara untuk p makan lagi.. Pilihan seterusnya ialah Hairun Maju di Kelana Jaya..mapley jugak

Pastu malam keluaq lagi.. Setelah menghubungi saudara Afiq yang baru sahaja selesai mensmashkan perut rakannya..kami planning p lepak kat Suzi's Corner, Ampang. Yang ni aku tak pasti la.aku rasa pure punya tamil naddu kot..tu pun aku mula perasaan masa p bayaq kat kaunter..siap ada patung budda lagi..brader yang jadi cashier tu pun pakai rantai yang menambahkan lagi seri wajahnya..pekerjanya pun aku perasaan ada calit kapoq kat dahi dia.. Damn man! Apakan daya..dah masuk perut dah makanan depa n sebelum tu memang aku dengan konfidennya telah membelasah roti john sebijik. lepas ni kalau p situ mmg aku nak order air soya ngan makanan sebelah dia ja(Melayu)

Agenda Hu Ha Hu Ha berterusan lagi. Kali ni p downtown lak. Walaupun agak keletihan..kami meneruskan jua dek kerana ingin melihat Arnab Angora yang comel lote seperti yang diwawarkan oleh saudara Kelvin..Selesai menawaf downtown yang berkeluasan kira-kira 3km persegi itu..kami p minum lagi. kat port lama aku lak.. ABC Maideen, Shamelin Perkasa. ni pun Mapley jugak

Persoalan utamanya..boleh ka kita hidup tanpa mapley..?tanpa pelbagai menu mereka dan teh tarik yang menggamit-gamit di dalam mimpi itu..beratus-ratus jenis roti dan kas-kas yang mereka guna untuk masakan nasi goreng dan megi goreng telur mata mereka yang berhantu itu? Kadang-kadang aku tak pasti depa ni Islam ka apa ka..benda ni salah satu isu yang harus kita titik beratkan. Sbb dalam Islam pun mmg ditekankan bab pemakanan.. Bayangkan tahfiz takkan memakan asamko mahupun asam mengkai sekali pun..Aku takmau cakap banyak lagi. sebab ampa semua pun pasti paham sebab benda ni dalam Pendidikan Islam kat sekolah menengah pun dah diajaq.. Harap lepas ni cop halal bukan saja ada kat ramlee burger/kfc serta beberapa kopitiam yang baru saja mendapatkn lesen halal dari Jakim, kat mapley pun kena bubuh jugak..Tahap kebersihan juga kena pantau dari semasa ke semasa.. Wallahhualam..

kat sini ada sikit banyak review pasai mapley oleh saudara Anip sebagai rujukan kita bersama

5 comments:

  1. Boleh ja..hahaha..aku xtau la napa owg gila sangat ngan kedai mapley ni..nak kata sedap. bagi aku xda la sedap mana pun..biasa ja..dah la kari dia banyak minyak..serius xsedap..hahahaha

    ReplyDelete
  2. ahaha..tiqah.hang tatau lagi nikmat roti pisang dia..roti naan cheese..roti boom..pehh
    kari mamak aku pun kureng..kari mak aku buat lagi sedap laa..haha

    ReplyDelete
  3. tak bleh GO kot bile takde mapley. terkapai- kapai rasenye. oh mapley ! i so want youu !

    ReplyDelete
  4. kehkehkeh..
    baru aku prasan harituh kita dok rai hari mapley sedunia

    ReplyDelete
  5. eza:amik la sorg wat chef kat umah nanti..ahaha

    anip:tu la..mampley sampai ceghah..aku rindu masakan mak aku wei..

    ReplyDelete